Kokkuvõte möödunud õppeaastast

Praegune kooliaasta on küll juba täies hoos, kuid vaatan veel korra tagasi möödunud aastale ning teen pisut kokkuvõtteid meie IT-teemadest.

Uued vahendid ja võimalused

Veel enne möödunud õppeaasta algust vahetus meie arvutipark. Vanade asmele tulid uued Windows 10 operatsioonisüsteemi ja uue MS Office kontoritarkvaraga arvutid. Sellega koos muutus pisut ka töölaua harjumuspärane välimus. Aastavahetuse paiku lisandus sellele ka võimalus kasutada Office 365 haridusasutustele mõeldud teenusekomplekti: online töövahendeid, ühiskalendreid ning pilveruumi. Tänu HITSA põhikoolide digitaristu toetusmeetmele jõudsid meie kooli õpetajate jaoks esimesed tahvelarvutid. Umbes pooled neist on õpetajate kasutuses, teine pool aga ühise kokkuleppe tulemusena vabalt laenutatav. Kui õpetaja soovib seadet koju kaasa võtta, et mõnd rakendust katsetada, või tahab tahvelarvuteid tunnis kasutada, on see võimalik. Kogu klassile neid ei jagu, kuid paaris- või rühmatööd on siiski võimalikud. Möödunud õppeaastal sai kool ka uue Wi-Fi võrgu, mis omakorda toetab uute digivahendite kasutamist.

Lisaks toetas koolipidaja huviringide läbiviimist ning tänu sellele saime IKT-ringi juurde erinevaid haridusroboteid ja võisime rõõmuga nentida, et meil on nüüd tõeline robootikaring. Samamoodi sai täiendatud raadioruumi varustust ja saame nüüd teha live’is kooliraadiot.

Haridustehnoloogiline tugi ja õpetajate digitunnid

Möödunud õppeaastal osales igas digitunnis keskmiselt 6-10 õpetajat. Osalejate arv sõltub käsitletavast teemast. Mõned õpetajad osalevad igas digitunnis, teised teevad valikuid sõltuvalt teemast. Möödunud õppeaastal toimus 9 digitundi, kus keskendusime arvutikasutamise baasoskuste täiendamisele. Tutvusime uue töökeskkonnaga Office 365 haridusasutustele, saime selgust, mida tähendab pilves töötamine, täiendasime tavapärase kontoritarkvara (MS Word, PowerPoint jne) kasutusoskusi, õppisime kasutama kooli saabunud tahvelarvuteid, katsetasime alternatiivseid esitluste koostamise keskkondi ning uurisime koos, kuidas nutivahendeid õues kasutada. Sellel õppeaastal alustasime eKooli uute funktsionaalsuste tutvustamisega ning proovisime õppevideote loomise keskkonda EdPuzzle. Digitundide teemade valikul arvestasin nii õpetajatelt tulnud soove, kuid pöörasin tähelepanu ka sellele, kus mulle endale tundus, et õpetajate oskused ja teadmised täiendamist vajaksid. Vahel pakkusin ka ise välja erinevaid keskkondi ja lasin õpetajatel mõne veebivahendi abil hääletades uue tunni teema valida.

Õpetajate tase on tänu regulaarsetele digitundidele kindlasti paranenud, kuid on siiski veel väga erinev. Seetõttu on digitundide kõrval väga oluline roll ka haridustehnoloogi poolt pakutaval individuaalsel toel. Õpetajad soovivad eeskätt töökindlaid õppekeskkondi ning reaalseid näiteid, kuidas neid oma tundides rakendada. Kõige suurem takistus uute vahendite ja meetodite rakendamisel on aeg, et õpetajal oleks võimalik uurida, õppida, katsetada ja alles siis reaalselt tunnis rakendada.

julgus-proovida

toos-kasutanud.jpg

Tagasiside möödunud aasta tööle andis 13 õpetajat (2 rohkem kui eelmisel aastal; koolis töötab 23 õpetajat). Vastanutest 61,5% (8 õpetajat) osales ka vähemalt korra digitundides. Digitundides mitteosalemise põhjustena toodi välja ebasobiv toimumisaeg  (3 vastajat) ning eelistused õppida ise (1 vastaja) või küsida individuaalselt nõu (1 vastaja). Mitte osalenud õpetajatest 2 ei plaani seda teha ka uuel õppeaastal.

Enamus digitundides käinutest on nõus, et see on andnud juurde julgust uusi vahendeid katsetada ja kõik osalejad on vähemalt üht õpitud vahendit hiljem ka oma töös kasutanud. Vastanud õpetajad hindasid digitundide sobivaimaks selle, et digitunnid toimuvad ka tulevikus 1 x kuus. Kõige kasulikumaks teemaks hinnati tahvelarvuteid tutvustav digitund, sellele järgnes pilves ühistöövahenditega töötamine ning Power Pointi kasulikud nipid.

lemmikteemad.jpg

Üldisemate teemade juurde edasi liikudes peatun järgmiseks arvutiklassi kasutamise juures. Järeduste tegemiseks koondasin viimase kolme aasta tulemused ühele diagrammile. Mõneti on keerukas järeldusi teha, meie õpetajate hulk on ikkagi väga väike ja iga nüanss võib tulemustele anda hoopis uue näo. Näiteks 2017. aastal ei vastanud ükski õpetajatest, et ta arvutiklassi ei kasuta. See ei tähenda kindlasti seda, et tõesti kõik õpetajad klassis tunde läbiviimas käisid. Küllap sattus valimisse seekord lihtsalt neid, kes on arvutiklassi kasutanud.

arvutiklassi-kasutamine-2016-2018.jpg

Analoogsele küsimusele tahvelarvutite kasutamise kohta ainetundides vastas 78,9% (9 vastajat), et nad ei ole tahvelarvuteid kasutanud. Ülejäänute hulgas on nii neid, kes on tahvleid kasutanud korra kuus, kui neid kes teevad seda iganädalaselt. Arvestades, et tahvelarvutite kasutusvõimalus on koolis olnud vaid mõned kuud, võib ehk siiski rahule jääda.

Seekord lisasin tagasiside ankeeti uue küsimuse. Nimelt soovisin välja uurida, kui oluliseks peavad vastajad isiklike digipädevusete parandamist ning kas seatakse eesmärke. Vastused olid minu jaoks mõneti üllatavad. Rõõmustav on see, et ebaoluliseks ei pea digipädevusi mitte keegi. Kuid 13 vastaja hulgas oli vaid 2, kes on endale mingi sihi digivaldkonnas seadnud. Haridustehnoloogil on siin kindlasti oma roll, et sellesse küsimusse rohkem teadlikkust tuua.

digipädevused

Üldise kokkuvõttena hinnati haridustehnoloogilist tuge kättesaadavaks ja heaks.

Tagasiside informaatikatundidele (8. klass)

Möödundu aastal andis tagasisidet 6 õpilast. Üldiselt hinnati, et informaatikatundidest kogutud teadmistest on kasu ka edaspidises elus. Kõrge hinde said loovtöö raporti valmistamiseks kogutud töövõtted ja teadmised. Teemade olulisuse edetabelis troonibki peakõrguselt teistest üle “kirjalike tööde koostamine, liigid ja vormindamine”. Samuti arvasid õpilased, et mõtlevad nüüd rohkem selle üle, mida ja kuidas nad internetti postitavad. Rohkem oleksid õpilased soovinud õppida programmeerimist.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s